Műanyag palackokkal a Holdra


Műanyag palackokkal a Holdra

Magyarországon 80 millió darab műanyag palack hulladék keletkezik évente,
ha ezeket egymás mellé tennénk, eljutnánk velük a Holdra

Budapest, 2016.07.01. – Magyarországon a becslések szerint egy évben 100 millió tonna szemét keletkezik, amelynek körülbelül a 20%-a származik a háztartásoktól. A keletkezett hulladékok közül az egyik „legnépszerűbb” a műanyag vagy PET palack, amelynek lebomlási ideje közel 450 év. 

2014-ben a KSH adati szerint a hazai csomagoló iparág 3,6%-kal bővült, megközelítve az ország GDP-növekedésének ütemét. Ennek a legnagyobb veszélye, hogy ezeknek a keletkezett hulladékoknak a nagyrésze nincsen szelektíven gyűjtve. Európában a hulladék mindössze 48%-át gyűjtik szelektíven. Magyarországon még rosszabb a helyzet, itthon ugyanis az emberek 80-90%-a vallja magáról, hogy szelektíven gyűjti a hulladékot, viszont valójában csak 15%-uk szelektálja a szemetét, írja a Szelektálok.hu.

A műanyag hulladék a második legnagyobb mennyiségben keletkező hulladék típus, amelynek jelentős részét a PET palackok teszik ki. A PET palackok elleni küzdelem egyik legegyszerűbb módja, ha szelektíven gyűjtjük őket, amire a fővárosban 226 helyen van lehetőségünk, és a legtöbb fővárosi társas és lakóházban is találunk már szelektív kukákat. De a vidéki városokban is egyre több helyen találkozunk kihelyezett szelektív hulladékgyűjtő szigetekkel. Ennek ellenére a 2015-ös PET palack kupán rekord mennyiségű, 35.000 műanyag palackot és üveget szedtek ki a Tiszából. A szelektív hulladékgyűjtés és a PET palackok elleni küzdelem nem csak Magyarországon, de világszerte is problémát okoz. A Csendes-óceánban két nagy sziget is található, mégpedig műanyag hulladékokból. Japán térségében található egy úgynevezett Keleti szemétfolt, Hawaii környékén pedig a Nyugati szemétfolt. A szigetek együttes teljes átmérője 2500 kilométer, ami több Magyarországnak felel meg, súlyuk körülbelül 100 millió tonna. A vízben lebegő szemétsziget vastagsága 10-30 méter is lehet.

Pedig a PET palackok elleni küzdelem tényleg nem nehéz, a Médiaunió 2016-os kampánya erre is fel szeretné hívni a figyelmet. Nem nehéz végig gondolni azt, hogy mit tudunk kezdeni a műanyag palackokkal, hogyan tudjuk tőlük megóvni a környezetünket. Néhány tipp arra, hogyan védjük meg a műanyag palackoktól a Földet:

  • Gyűjtsd szelektíven, de mielőtt kidobod, préseld ki belőle a levegőt!
  • Hasznosítsd újra! A műanyag palackokat rengeteg módon fel lehet használni egy háztartásban.
  • Ha nem szeretnéd egyenként elvinni a szelektív hulladékgyűjtőbe, akkor gyűjtsd össze őket egy zsákba, és ha megtelik, akkor vidd el!
  • Vásárolj olyan termékeket, amelyek nem műanyag palackokban vannak árusítva!

A Médiaunió idei, Nem nehéz kampányának célja, hogy megértesse az emberekkel egyéni felelősségüket és, hogy döntéseikben szemponttá váljon a környezetvédelem. „Nem kell kibújnunk a bőrünkből, hogy a környezettudatos gondolkodásmódot beemeljük a napi gondolataink közé. A hétköznapok során kicsi, apró dolgokat kell csak egymás mellé tennünk, és ez teszi majd az egészet elfogadhatóvá”- mondta Novák Péter, az idei kampány nagykövete. A kampány során az érdeklődők további tippeket, és hasznos tanácsokat kaphatnak a nemnehez.hu weboldalon, és a kampány Nem nehéz című Facebook oldalán: https://www.facebook.com/nemnehez.

 

Háttérinformáció:

A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a PR- és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak.
A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter, Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.
A Nem nehéz… kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A PR-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.

Kampány videók:
https://www.youtube.com/watch?v=KR43BM7Khaw
https://www.youtube.com/watch?v=bd2iOxyt10A

Médiaunió Alapítvány
Kapcsolat:
www.mediaunio.hu
info@mediaunio.hu
david.vincze@emeraldpr.hu
 
 

knauf banner Hirdetés
élj maradéktalanul Hirdetés