Több tízezer forintot úszik el a lefolyókban havonta


Több tízezer forintot úszik el a lefolyókban havonta

Budapest, 2016.09.12. – A magyarok többsége a mindennapi tevékenységük során nem figyel oda a vízhasználatra, pedig havi szinten több tízezer forinttal míg, éves szinten akár egy havi fizetéssel lehetnének gazdagabbak. Egy négytagú család esetében a tudatos vízfogyasztással megspórolható összeg körülbelül 75.000 Ft-ra tehető évente.

A hétköznapok során számos olyan tevékenységet végzünk, amellyel víz tapad a kezünkhöz. Nem is gondoljuk, hogy ezen aktivitásokon keresztül mennyit tudunk spórolni, és még a környezetünket is óvjuk vele. Ilyen leggyakoribb mindennapi tevékenységek a kézmosás, mosogatás, tusolás/fürdés, wc öblítés.

A magyarok nagyrésze a napi tisztálkodáshoz a fürdést preferálja, amivel átlagosan 200 liter vizet fogyaszt el, míg a zuhanyzással akár 70 liter vizet is meg tudnának takarítani, ugyanis egy zuhanyzás 40 – 70 liter vízből is megoldható. Az alacsony áteresztésű zuhanyrózsák használata szintén segíthet a vízfogyasztás csökkentésében, ugyanis ezek az eszközök csupán 10-15 liter vizet bocsátanak ki. Ez a megoldás legalább 22 liter víz megtakarítását eredményezheti. A tusolással éves szinten akár 25.000 liter vizet, illetve 18.750 forintot is meg tudunk spórolni személyenként. Egy négytagú család esetében ez 75.000 Ft-ra tehető évente.

Magyarországon naponta egy ember átlagosan 45 liter vizet használ el a WC öblítésre. A korszerűtlen tartályok egy alkalommal 10-12 liter vizet használnak fel, míg egy takarékos tartály mindössze 2-3 litert használ. Talán nem is gondolnánk, de még egy lassan csöpögő csap is 40-120 liter vizet pazarolhat el naponta. Folyóvízzel való mosogatás körülbelül 40 liter vizet igényel alkalmanként, szemben egy mosogatógépben való mosogatással, amellyel csak 10 – 12 liter vizet használunk fel, derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2013-as adataiból.

De, miért is nagy probléma, ha nem figyelünk oda a vízfogyasztásra? Nagy valószínűség szerint 2025-re az emberiség kétharmada komoly vízhiánnyal fog küzdeni. Ismail Seragelgin 1995-ben azt mondta: „E század sok háborúja az olajért folyt, de a következő századéit a vízért vívják majd” – írja a Tudatosvasarlo.hu. A tudatos vízfogyasztás hatására háztartásonként akár 20 m3 vizet is megspórolhatunk évente, ami a 3,8 millió magyar háztartás esetében már jelentős mennyiséget tesz ki, nagyjából két Velencei-tónyi mennyiséget jelent, derül ki a 2013-as Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adataiból.

Többek között erről is szól a Médiaunió Nem nehéz…! kampánya, amely arra kívánja felhívni az emberek figyelmét, hogy a környezetvédelem mindenkinek az egyéni felelőssége és a hétköznapok során is oda kell figyelnünk a környezettudatos viselkedésre. Néhány tipp arra, hogyan tudunk odafigyelni a tudatos vízfogyasztásra a mindennapi tevékenységünkben:
 

  • Inkább zuhanyozz, mint fürödj!
  • Használj víztakarékos zuhanyfejeket!
  • Ne folyóvíznél mosogass!
  • Kézmosás során, mikor szappanozod a kezedet, zárd el a csapot!
  • Használj víztakarékos csapbetét!
  • Ha borotválkozol, vagy fogat mosol zárd el a csapot!
  • Ha teheted, használj takarékos WC tartályt!
  • Gyűjtsd össze esővizet, és használd fel az öntözésre!

„Feleslegesen, és esztelenül pazaroljuk a vizet. Ivóvízzel fürdünk, mossuk le a kocsit, és folyó víznél mosogatunk. Nekünk már megszokott dolog, hogy odafigyelünk ezekre a dolgokra, hogy minél kevesebb vizet, ivóvizet pazaroljunk el a hétköznapok során. Emellett fontosnak tartjuk azt is, hogy minél kevesebb vegyi és szennyező anyagot engedjünk le a lefolyóba. Ezek egyszerű dolgok, amikre nem nehéz odafigyelni” – mondta Simon András, kommunikációs szakember. A kampány során az érdeklődők további tippeket, és hasznos tanácsokat kaphatnak a nemnehez.hu weboldalon, és a kampány Nem nehéz című Facebook oldalán.
  

Háttérinformáció:

A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak.

A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter, Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.
Nem nehéz… kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.

A kampány kreatív anyagai az alábbi linken érhetőek el: http://nemnehez.hu/a-kampanyrol/kreativok/

Médiaunió Alapítvány
Kapcsolat:
www.mediaunio.hu
info@mediaunio.hu
david.vincze@emeraldpr.hu